Soutěžní článek: Česká lyže, dobrá lyže

12. 02. 2010 Sjezdové lyžování
Soutěžní článek: Česká lyže, dobrá lyže

Je tomu několik let nazpět, v dobách, kdy jsem ještě nebyl zdaleka tak dobře zasvěcen do největších tajů lyžování. Když jsem jednou na horských svazích potkal lyžaře s lyžemi se jménem, které mi nic neříkalo. Nebyly to ale lyže staré. Přestože nebyly nijak výrazně profilované a byly ploché, měly nový moderní design. Vždy když jsem se pozorně podíval na dotyčné lyže, viděl jsem na nich tehdy pro mě neznámý nápis Lusti. Nedalo mi to, a tak jsem začal zjišťovat o těchto lyžích více. Ano, všichni dlouholetí čeští lyžaři dobře znají firmu Sporten, ale málo který už ví, jak na tom v současnosti tato firma z Nového Města na Moravě je. A o žacléřském Lusti ani nemluvě. Jen málo zasvěcených má to štěstí, znát tuto českou značku.

K firmě Sporten po stopách slalomek AHV 06.2L

 

Daleko, až na počátek 20. století, sahá historie této firmy z Nového Města na Moravě. Sporten je tradiční česká firma, která má ve svém sortimentu širokou nabídku nejrůznějších druhů zboží. Od sjezdových lyží, přes běžky, až po snowboardy. A velmi rád zjišťuju, že na svazích hor a v běžkařských stopách se můžeme s výrobky značky Sporten setkávat mnohem častěji než dříve.
 

Já osobně jsem se o tuto firmu začal zajímat až loni, po vyzkoušení závodních slalomek AHV 06.SL s parametry 165cm, 116–65–101 a rádiusem 12,6 metrů. Tyto parádně tvrdé lyže, což při mých 95 kg je vážně potřeba, v sobě skrývá dřevěné jádro, jsou vyztuženy titanalem (slitina hliníku a titanu) a skluznice mají vysokou absorpční schopnost vosků díky technologii SBC base. Jedná se o loňský model a nyní jej seženete za zhruba 6000,–Kč. A upřímně řečeno, jsou to skvěle točící slalomky za bezkonkurenční cenu. Tedy budu-li hodnotit poměr cena-kvalita, pak se světoznámé značky mohou jít doslova „zahrabat“. Uvědomme si totiž, přátelé, že dobré jméno dnes již zdaleka nestačí, a někdy míň je i víc.
 

Podíváme-li se na letošní model AHV 06.SL, uvidíme při stejné délce lyží naprosto totožné parametry. Jen design je jiný. K loňským technologickým vymoženostem přibyl tzv. „structured top sheed“, který má zvýšit odolnost povrchu lyže proti oděru. Pro mne však je tato vychytávka naprosto bezvýznamná. Letos je cena lyží podle katalogu 13 290,–Kč, což je o 1000,–Kč více, než tomu bylo u loňského modelu. Na těchto novějších lyžích jsem sice ještě nestál, ale za tyto peníze bych si je ani nekoupil. Počkám si na příští rok, abych si je mohl alespoň vyzkoušet.
 

Český výrobek za české peníze

 

Možná si říkáte, že cena je na český výrobek příliš vysoká. Ale mýlíte se. Srovnejte si špičkové modely známých zahraničních značek a podívejte se na ceny lyží značky Sporten. Myslím, že tato skutečnost stojí alespoň za zvážení.
 

Sporteny jsou velmi vyhledávaným artiklem i v běžkařském odvětví. Zvláště pak podle jejich uživatelů, jsou naprosto bezkonkurenční backcountry běžky Forester. S těmito běžkami ale bohužel nemám osobní zkušenost, a tak vám nemohu nabídnout jejich vlastní ohodnocení.


 

Za špičkou do Žacléře a pak z kopce dolů

 

Žacléřská firma Lusti, která vznikla v roce 1993, se nejprve specializovala na zahraniční trh. Díky kladným referencím, se o ní začalo brzy šuškat i v místních kuloárech.
 

Moje první zkušenost s lyžemi Lusti byla čistě vizuální. Nejprve jsem viděl lyžaře s téměř perfektním stylem jízdy. Po chvilce jsem si ho znovu všiml ve frontě na sedačku. Podíval jsem se, na jakém skvostu vykrajuje ty předpisové obloučky. Lyže Lusti. Prodral jsem se frontou až k dotyčnému a posadil se vedle něj. Při cestě nahoru jsem se s ním dal do řeči. Po pár větách jsme přišli na to, že se vlastně už několik let známe. Netrvalo to příliš dlouho a já už nastavoval vázání jeho lyží pro svoje lyžáky.
 

Nejdříve pár obloučků na zahřátí, pár nejistých náklonů a pak jsem se zamiloval. Naprosto samostatně točící lyže, které krásně vyjíždí svůj oblouk, krásně tvrdé a pohodlné. Lusti si okamžitě získaly místo v mém srdci. Tehdy to byly slalomky. Během let, co jsem se pohyboval mezi instruktory, jsem se potkával čím dál častěji s různými typy lyží Lusti. Také začalo přibývat lidí spokojených s touto českou značkou.
 

Když je miluješ, není, co řešit

 

Kromě lyží na slalom, radical carving, funcarving, ski cross, free style, skialpinistických a juniorských lyží lze v sortimentu firmy pana Luštince najít i nejrůznější typy snowboardů. Já osobně si nemohu v současnosti vynachválit Lusti RCT 165cm, s rádiusem 12m a rozměry 124–71–113mm, zvláště pak s 3cm podložkou.
 

Co mne však opravu baví na lyžích Lusti, je jejich reklama. Žádnou totiž nemají. Těží ze spokojenosti majitelů, kteří své zkušenosti předávají dál. A navíc, Lusti jsou něco jako vozy Lancia na silnici. Když proti sobě jedou dvě Lancie, zablikají. Potkají-li se majitelé těchto vozů na benzince, popovídají si o spokojenosti se svými vozy. A tak tomu je i u srdcařů Lusti. Kolikrát se mi stalo, že mě majitel stejné značky lyží zdravil, nebo se mě zeptal, jak jsem s nimi spokojen. A co může být krásnějšího, než když přijedete ke stojanům na lyže a můžete své miláčky postavit vedle dalších lyžařských skvostů značky Lusti. A než se stačíte nadát, už na vás mává jejich majitel, ať přisednete.


 

(Ne)lyžařem za sto tisíce

 

Když se zamyslím, proč jsem si vybral právě lyže Sporten nebo Lusti, tak bez ohledu na to, že to jsou ryze české výrobky, jsou to lyže kvalitní a pevné, s vlastnostmi stejnými a v některých případech i lepšími, než lyže zahraniční. A cena? Myslím si, že je zbytečné utrácet peníze za lyže s vlastnostmi, které při běžném rekreačním lyžování ani nevyužiji.
 

Možná, že si lidé kupují předražené lyže jen pro ten pocit, že na to mají. Nebo možná, aby drželi krok s poslední módou. Ale neměly by být lyže nejvyššího typu Völkl Tigershark za 32tisíc spíše pro smetánku, která se více než na svazích pohybuje po kavárnách a barech Kitzbühelu či Zermattu. Smetánka, která nedojíždí na hory za lyžováním, ale jen pro svou společenskou prestiž. Já osobně se musím vždycky smát, když vidím lyžaře se špičkovým vybavením, který na lyžích neumí ani pořádně stát. To si vždy vzpomenu na mého spolužáka z gymnázia, který byl přesně takovým případem snobského lyžaře nelyžaře.
 

Musím však přiznat, že právě tato sorta lyžařů přináší do lyžařského průmyslu velkou část peněz. To oni utrácejí astronomické sumy v lyžařských obchodech a v lyžařských střediscích. A co my na lyžích Lusti? My jsme spokojeni s tím, co máme. Víme, co máme, proč to máme, a víme, že to maximálně využijeme. Víme, že milujeme lyžování. Milujeme zaříznutí hrany do sněhu, která nás vynese z oblouku, jen a jen proto, abychom mohli zaříznout oblouk další.
 

Na té lyži něco je

 

Je samozřejmě jen a jen na vás, přátelé, jaké lyže si vyberete. Ale svůj výběr dobře zvažte a dejte tomu čas. Ať zbytečně nekupujete něco, co nevyužijete, a ať zbytečně neutrácíte peníze, které byste mohli utratit jinde a jinak. Třeba si díky ušetřeným penězům, můžete prodloužit svůj pobyt na horách a užívat si tak svých lyží o to více. To už stojí za zvážení.

A jen tak mezi námi, proč jinak by spousta instruktorů a zkušených lyžařů dávala své srdce právě lyžím Lusti nebo Sporten, když ne pro jejich kvalitu. Jak se říká, na té lyži něco je. Prostě má své genius loci – protože v jednoduchosti je krása, pak už je stačí vyzkoušet na některém lyžařském zájezdu v Alpách!